onsdag den 4. januar 2012

Året der kommer

Jeg mangler stadig et mere generelt ’Åre der gik’-indlæg til at supplere indlægget om årets rejser. Selvom det er rart at gøre status, at mindes alle de store oplevelser og skønne stunder, så er det også lidt hårdt, synes jeg. Jeg er for sentimental til at kunne tænke tilbage uden at det skærer lidt i hjertet. Året gik så hurtigt og der skete så meget, så det kræver lidt bearbejdelse. Men indlægget er på vej, det tager bare lidt tid.

Noget der er meget mere mig, det er at se fremad. Så her får I, mens I venter, et indlæg om året, der kommer – det bliver et godt et! Frem til april er jeg nogenlunde sikker på, hvad der skal ske, og sommerens planer er jeg også ret sikker på at føre ud i livet. Fra september af er alt usikkert. Men sådan er det jo at være ung og ubeslutsom.

Jeg kommer til at rejse meget igen i år, og det er som bekendt ikke gratis. Men jeg har fået en masse freelanceopgaver, nogle af dem faste, jeg ved jeg kommer til at sælge en hel del artikler, og så får jeg SU, så det kommer til at køre rundt. Lige akkurat, i al fald...

JANUAR
Jeg starter året med at spice eksamenslæsningen op med badeture, solskin og en tur til Petra. Dernæst står den på en ordentlig bunke eksamener på meget lidt tid, før jeg flyver til Washington, DC, hvor jeg skal bo indtil maj for at læse international politik og praktikke. Og så afleverer jeg idéoplæg til min bachelorer og freelancer for forskellige danske aviser og magasiner.




FEBRUAR
Til februar begynder jeg nok (forhåbentligt, i al fald) at falde til i DC. Og så kommer jeg tæt på det amerikanske præsidentvalg, når jeg skal skrive om det som praktikant på Houston Chronicle & Hearst Newspapers. Jeg er også i fuld gang med undervisningen på American University, som jeg har meget høje forventninger til.

Derudover kommer jeg til at knokle på min bachelor. Arbejdet på artikelserien, som jeg lykkeligvis allerede har fået solgt til en af mine yndlingsredaktører på Politiken, får mig nok også forbi New York. Per kommer og besøger mig to små uger i februar, så vi tager nok et par fridage henover en weekend i yndlingsbyen i den forbindelse.


MARTS
I marts får jeg nok for alvor travlt med bachelorskriveriet, som skal passes ind i et skema, der i forvejen er fuldt fyldt ud med universitetet og praktikpladsen. Men i slutningen af måneden afleverer jeg bachelorprojektet, og så begynder kiresebærtræerne at springe ud i DC. Jeg forbyder dem i al fald at gøre det før jeg har tid til at se dem male hele byen pink og pastelfarvet. Og selv male den rød i nattetimerne. Nøj hvor jeg glæder mig til den bachelor er overstået.


APRIL
I april kan jeg endelig koncentrere mig fuldt ud om universitetet og praktikken, og forhåbentligt også om at have lidt mere sjov end jeg får tid til mens jeg skriver bachelor.

Og så kommer Per på besøg henover påskeferien, hvor vi pønser på en tur til sydstaterne. Jeg vil fejre at bacheloren er afleveret mens jeg drikker mint juleps i Louisiana og bader og dykker i Florida.

I slutningen af måneden flyver jeg hjem for at forsvare min bachelor mundtligt, så de allersidste dage af april kommer jeg til at tilbringe i København, hvor det forhåbentligt er ved at være forår.




MAJ
Min eksamen på American University er den 2. maj, så jeg skal tilbage over Atlanten for at tage den. Når jeg alligevel er derovre er det jo oplagt at rejse lidt rundt, da jeg ikke får så meget tid til det i løbet af semestret, så jeg bliver nok en uge eller to for at tage til New York, San Francisco (hvor en af mine gode veninder fra Politiken studerer på det tidspunkt) og måske Grand Canyon eller Napa Valley. Jeg håber meget på at få mine søskende med på den tur, men det skal lige vendes med deres forældre, skoler og min bankrådgiver først. 

Derefter flyver jeg hjem til Danmark, hvor jeg skal arbejde for at spare op til sommerens udskejelser, læse til eksamen og se min familie og mine venner, som jeg kommer til at savne i foråret. Og så bliver det nok svært at lade være med at tage ned for at besøge familien i Paris, der er så smuk på den tid af året.





JUNI
Juni kommer til at byde på eksamenslæsning og hvidvin med vennerne i Ørstedsparken, mere arbejde for at spare op og så noget tid på Bornholm og Christiansø, håber jeg. Både min mor og jeg har fødselsdag i juni, og jeg holder altid fødselsdag derovre. Jeg bliver også færdiguddannet journalist i juni, hvor jeg tager mine sidste eksamener på SDU. Åhr, hvor jeg glæder mig! 

Sankt Hans Aften skal en af mine bedste veninder giftes med sin store kærlighed i Svendborg, og jeg glæder mig sådan til det bryllup. Umiddelbart efter det regner jeg med at tage til USA for at læse et sommersemester på Columbia University. Det ser ud til, at jeg godt kan komme ind, men man kan først søge fra februar af. Jeg regner med at komme ind, og efter at have tænkt alt igennem tusinde gange er jeg ret sikker på, at det er det jeg gør. Alternativet er et praktikophold derovre, men jeg vil gerne have lidt mere sommerferie end et praktikophold tillader, så jeg tror et sommersemester er det rigtige valg.




JULI
Sommersemestret varer fra den 25. juni til den 10. august, så juli kommer jeg (forhåbentligt!) til at være i New York, hvor jeg skal læse i Central Park, spadsere lange ture gennem hele byen, tage dagsture til strandene i nærheden og måske en weekendtur til Niagara Falls og/eller Nantucket/Cape Cod/Martha's Vineyard, hvis vi får brug for at komme ud af byen. Per skal med i kufferten, og vi håber på at finde en fin lille lejlighed i Brooklyn at bo i.





AUGUST
August byder på de sidste uger i New York og den afsluttende eksamen på Columbia University. Og så skal vi hjem til endnu et bryllup, når min fætter Kim skal giftes.

Derefter vil jeg meget, meget gerne til det sydøstlige Asien for at besøge min far. Min lillebror har snakket om at tage med, for jeg har givet ham et dykkerkursus i julegave, som han gerne vil tage i Thailand. Og så drømmer jeg om lidt tid i Vietnam, hvor jeg især gerne vil opleve Hanoi, Halongbugten og de gamle kolonibyer længere ned af kysten.




SEPTEMBER - DECEMBER
Til september håber jeg at starte på at læse international politik og økonomi på universiteterne i Malmø og Lund. Jeg har endt ansøgningen afsted, og ifølge universiteternes optagelseskontorer burde jeg kunne komme ind, så jeg tillader mig selv at tro på det. Men jeg får først svar i marts.

Resten af efteråret er åbent, men jeg tror det kommer til at byde på en masse spændende universitetslæsning, en masse freelancearbejde og en masse rejser. Og så måske allervigtigst en masse tid med min familie, mine venner og min kæreste.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar