søndag den 4. december 2011

Rejseplaner


En af mine yndlingsting i hele verden er at drømme om og planlægge rejser. Det er ikke helt lige så godt som rent faktisk at udleve drømmene, men næsten. Især når det er mørkt og gråt trækker fantasierne og farverige og eksotiske steder mig væpk fra virkeligheden og ind i en drømmeverden af solskin, nye oplevelser og begejstring (og på nettet for at tjekke tog- og flybilletter, få inspiration og finde billeder). 

Jeg synes ikke jeg får rejst så meget her i efteråret og vinteren, men det er også sammenlignet med et års tid, hvor der aldrig gik mere end et par uger mellem at jeg var på vej et nyt sted hen, som regel på et andet kontinent. Reportageturene for Politiken og lønnen, der fulgte med, gjorde at jeg fik set en stor del af verden. Siden i sommers, hvor jeg var i Afrika et par gange, har jeg kun været ude at rejse én gang, da jeg var på interrail med min lillesøster. I stedet har jeg boet i udlandet, først Paris og nu Washington, og det tæller jo også. Det er bare ikke nok.

Derfor er mit rejsebegærlige hjerte allerede gået i gang med at drømme om og planlægge forårets eskapader. Jeg kommer til at have base på USA's østkyst, i DC, og da jeg får travlt med studiet, praktikken og bachelorprojektet, kommer jeg mest til at rejse i weekender og når bacheloren er afleveret. Jeg satser på tre-fire rejser, mens jeg er i DC - her er de.

New Orleans og Florida

Per kommer og besøger mig i påskeferien. Den ligge helt perfekt lige efter, at jeg har afleveret min bachelor, så det bliver fantastisk at holde fri og puste ud efter det, jeg forventer bliver en maraton af mangel på tid og søvn op til afleveringen - helst på en strand i Florida. Jeg har kun fem dages ferie, så vi snakker om at tage et par dage på en stand i det nordlige Florida og et par dage i New Orleans (øverste billede og det herunder). Jeg har altid drømt om at se New Orleans, drikke mint juleps på træverandaer og gå rundt i de fine gader. Florida taler for sig selv - strand, sand, vand og solskin. Jeg drømmer om at tage turen med tog og håber på, at det kan lade sig gøre.


En weekend i New York

Igen regner jeg med at skulle afsted med Per. Han kommer og besøger mig to gange, og når han kommer første gang i februar har vi aftalt, at vi skal en weekend til New York. Jeg har brugt adskillige måneder - nok tæt på et halvt år tilsammen, efterhånden - i byen, og vi har også været der tre-fire-fem gange sammen. Ligesom alle andre elsker jeg New York. Jeg synes egentligt at alle murstene og asfalten og de brede veje er grimme, men der er en rå energi og intimitet over byen, som jeg er fladet fuldstændig for, og som trækker mig tilbage igen og igen og gør mig sikker på, at jeg skal bo i byen længere tid inden alt for længe. Og så er der mange gode cocktailbarer. Turen tager kun få timer med tog fra DC.


Californien

Min veninde Mette fra Politiken skal studere i San Francisco i forårssemestret. Jeg får desværre nok ikke tid til at besøge hende i løbet af semestret, men jeg drømmer om at tage en uges tid til Californien i maj, efter jeg har været til eksamen på American University og før jeg tager til København. Sammen med Paris og New York er San Francisco min yndlingsby, og igen er det et sted, jeg bliver ved med at vende tilbage til. Tidligere har jeg ikke været så meget uden for byen, så denne gang vil jeg...


... ud at besøge vingårdene, drikke chardonnay og blive høj på natur i området nord for San Francisco, Napa og Sonoma Valley.


 ... og ud at opleve den storslåede californiske natur i nationalparkerne, eksempelvis Yosemite. Mette har desværre sine eksamener samtidig med, at jeg er der, men jeg håber på, at jeg kan få hende overtalt til lidt ballade. Det plejer jeg at kunne.

New York igen

Jeg regner med at skulle til New York igen i marts i forbindelse med mit bachelorprojekt for at lave nogle interviews. Jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg vil skrive om endnu, men i værste fald må jeg finde på en eller anden grund for at skulle til New York. Jeg savner den by. Og jeg glæder mig til et gensyn eller to.

Udover mine rejseplaner har jeg mange rejsedrømme, som venter på at blive ført ud i livet. Hvis ikke jeg skal arbejde på en avis i USA i sommermånederne, regner jeg med at stikke af til det sydøstlige Asien og holde lang sommerferie. Og jeg drømmer om at stikke dertil med tog. Mere om det senere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar