torsdag den 15. december 2011

Råkost


Raw food er blevet meget moderne de sidste par år. Jeg var fan af konceptet, da jeg boede i New York, og de sidste par år er raw food-restauranterne kommet til København. Folk har tit ret svært ved at forstå og forestille sig hvad det er, når man fortæller om det, og mange tror der bare er tale om kedelige gulerødder eller lignende. Indtil de smager det. For det er ikke bare råkost, det er noget helt andet.

En af mine foretrukne raw food-restauranter er 42Raw i Pilestræde. Jeg har været der et par gange på det sidste, blandt andet med min søster Clara og min veninde Marie, så her er lidt billeder.

Øverst er de deres tapastallerken, hvor man smager tre retter. Denne gang fik jeg en thailandsk nudelsalat (bestående af squash og gulerødder i strimler med en god dressing med kokos, ingefær og chili), en lasagne (hvor squash i tynde skiver erstatter lasagnepladerne, og fyldet består af forskellige grøntsager) og en sandwich, som jeg ikke kan huske, hvad der var i. Men den var god!


Restauranten har også et godt udvalgt af friskpresset grøntsagsjuice. Kombinationerne er måske sundere, end de er velsmagende - jeg fik en med spinat, selleri og agurk, jeg savnede lidt æble eller citron - men de er også ret sjove.

Clara var ikke helt overbevist, men min veninde Marie, der er blevet vegetar for at tage hensyn til klimaet, var ret begejstret. Jeg har ikke haft Per med derhenne endnu, er lidt spændt på, hvad han vil synes om det. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar