mandag den 10. oktober 2011

Per i Paris

Per (som jeg konsekvent kaldte Pierre i starten, fordi jeg synes det var et tåbeligt navn på dansk) kommer til Paris denne uge og besøger mig. Vi har fem korte dage, tættere på fire faktisk, og der er meget, vi skal nå.

Udover at drikke vin og være forelskede, skal vi nemlig på opdagelse i de kvarterer, jeg ikke kender så godt endnu. Vi har boet i Marais flere måneder af gangen i flere omgange, så selvfølgelig skal vi forbi vores stambarer og -butikker, men jeg synes at vi skal bruge mere tid på de andre kvarterer i byen. Selvom  jeg kunne leve et liv i Marais og aldrig komme til at kede mig. Men til gengæld blive ret fattig.

Der er mange kvarterer, gader, butikker og barer, jeg gerne vil forbi mens Per er her, men de fleste kan kædes sammen i et par lange gåture. Her kommer listen prioriteret efter arondissementer.


Jeg vil besøge størstedelen af passagerne. De er overdækkede og hyggelige, så de er perfekte når gaderne bliver for kolde.


Vi skal drikke vin på spidsen af Île St. Louis, selvom vi muligvis kommer til at fryse ihjel hvis vejret ter sig, som det gør i dag. Vinen køber vi i vores faste vinpusher i Rue des Archives, hvor vi havde ne fantastisk lejlighed første sommer i Paris.


Vi skal spise på Aux Charpentiers i Rue Mabillon, spadsere i gaderne omkring St. Sulpice, kigge på små både i søen i Jardin du Luxembourg, forbi Sciences Po og drømme videre, forbi Musée d'Orsay for at kigge på kunst på muséet og Paris fra tagterrassen, spadsere tilbage langs Seinen og købe bøger på Place St. Michel.


Vi skal spadsere rundt i de fine små gader omkring Rue de Seine og ind i det 5. arondissement og ned til Rue Mouffetard, se hvor Hemingway boede, se hvor Per boede og sidde under varmelamperne på fortovscaféerne.



Vi skal op i det 9. og lege i sidegaderne til Rue des Martyrs. Og muligvis drikke et glas vin på en af Martyrs' mange vinbarer.


Og videre op på La Butte i det 18., hvor vi skal på opdagelse i de ukendte gader og se Paris fra oven og få trætte ben af alle trapperne og slappe af på de fine caféer.


Vi skal på barer i det rockede, rå Oberkampf-område og finde ud af, hvad sidegaderne gemmer på.


Vi skal også ned til Bastille og på opdagelse i sidegaderne til Rue de Charonne, hvor der er masser af restauranter og caféer og butikker og gader, jeg ikke kender endnu.




Vi skal ned i det 13. til det lille kvarter Butte Aux Cailles, hvor alt er billigere, barerne er sjovere og stamgæsterne mere cool end de fleste parisere.


Vi skal op i det 19. til Buttes Chaumont-parken, hvor vi skal spise på villevillakulla Rosa Bonheur.



Og så skal vi selvfølgelig gå en lang tur i parken, som jeg har mange barndomsminder fra. Min faster Brigitte boede tæt på parken, da jeg var barn, så jeg har gået utallige ture i prinsessekjoler og leget på legepladserne og været glad i den park. Jeg glæder mig til at gense den.


Vi skal gå en tur i det sjove kvarter bag parken, der minder om de københavnske kartoffelrækker men er finere.


Og så skal vi ned til Père Lachaise og gå tur der (og komme op at skændes om, i hvilken retning Edith Piafs grav ligger) og på sjove barer som La Fleche d'Or i det 20. og på god dim sum-restaurant i Belleville.


Vi kommer lidt omkring, men som altid mest i den østlige del af byen. En eller anden dag skal jeg på eventyr i det 15. arondissement. Jeg er sikker på, at der er hyggeligt og lokalt, det trækker bare ikke så meget som resten af byen. Jeg glæder mig til torsdag!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar