tirsdag den 25. oktober 2011

Glædesrus


Mens jeg ventede på svar fra DC brokkede jeg mig over slet ikke at kunne koncentrere mig om noget. Nu har jeg fået svar, og nu er det blevet endnu værre. Søger efter lejlighed (OK, værelse), nørder pensum, nærstuderer fagordningerne, kigger på praktiksteder og læser guides til byen. Jeg glæder mig så sindsygt meget!


Jeg kan ikke komme mig over, hvor klog jeg bliver (i følge fagbeskrivelsen, i al fald). Faget, som jeg skal regne med at bruge 24 timer på hver uge - otte i form af undervisning og resten af timerne i forberedelse - er delt op i tre dele. Den første måneds tid fokuserer på de forskellige IR-teorier i USA, på udfordringerne i amerikansk udenrigs- og sikkerhedspolitik og på NGO'er og regeringskontorernes rolle i amerikansk udenrigspolitik.

Anden del handler om magtskiftet mellem de store, internationale aktører, så der kommer en masse om Kina, Rusland og EU.

Tredje del af faget fokuserer på den sydlige del af kloden og på hvilke udfordringer der er for amerikansk udenrigspolitik der. Det kommer til at handle om Mellemøsten, Afrika og Latinamerika. 

Det bliver så spændende. Derudover skal man analysere en bog som man skal vælge fra en liste, og jeg har lyst til at læse dem allesammen. Jeg kan ikke vente.

Jeg glæder mig også til at udforske byen. Der er mange gode cocktailbarer, restauranter og bogbutikker og mange sjove kvarterer. Det bliver et godt semester!

Credit: Susana Raab for The New York Times

Ingen kommentarer:

Send en kommentar