lørdag den 3. marts 2012

Stilhed

Fin forårsaften 

Jeg sidder på min seng omringet af vinduer og luft og lys og stilhed og er så chokeret over, at jeg for første gang i mere end en uge har tid til at tænke en tanke, at jeg ikke kan finde ud af det. Jeg tror jeg lider af stilhed efter stormen-følelse, den der underlige stemning, der rammer én, når man efter længere tids travlhed med mennesker, fester, arbejde, studie og generel gladhed pludselig er alene. Og der bare er helt vildt stille.

Jeg har lidt svært ved at finde mig til rette i stilheden lige nu, jeg har lyst til at fortsætte festen. At det er forår gør det kun endnu mere fristende, der er for meget lykke i luften til at jeg kan sidde inden døre helt alene og underholde mig selv. Det er en smuk, smuk aften, solen er ved at gå ned, jeg har haft alle døre og vinduer i hele huset åbne hele dagen og den der blide forårsluft, der blæser ind gennem mine vinduer, lover mere ekstatisk lykke, hvis jeg kommer ud og leger. Det sker hvert eneste år, når træerne får spæde, grønne blade og begynder at blomstre, og når det omsider bliver så lunt, at man næsten ikke behøver frakken. Der er intet så dumt som skandinavere om foråret. Vi vinker farvel til al fornuft og går amok i skrøbelig forårslykke, der bliver afblæst så snart skyerne overtager himlen igen. Men i dag er det forår, og jeg har lyst til at gøre alt andet end det jeg burde.

Her får I en lille dagbog fra den sidste uges tid:

 Glad Michelle efter at have været meget tæt på Mr. President

Fredag
Jeg var i Det Hvide Hus, i det Ovale Værelse, og meget tæt på Obama. Lykke! Fejrede det med de gode folk fra avisen hos National Press Club, hvor vi går hen de fleste fredage efter arbejde for at få et glas vin, snakke om politik, journalistik, ugen der gik og os selv. Tog videre til Adams Morgan med Margrethe for at fejre en tysk pige, der også læser på Washington Semester Program, der havde fødselsdag, og endte med at overnatte i en dorm bed i Margrethes værelse, da der var alt for langt hjem.

Obama er endnu pænere, når man kommer tæt på. Ja, jeg er forelsket.

Spas foran det Hvide Hus med de andre korrespondenter

Lørdag
Vågnede op i en dorm bed og blev meget glad, da jeg kom i tanke om, hvad jeg havde lavet fredag. Dovnede et par timer med bøger og magasiner hos Margrethe, før vi spiste brunch og gik i gang med at forberede aftenen: potluck dinner med mine medpraktikanter, min chef og hans kone hos mig. Vi havde en fantastisk sjov aften. Margrethe og jeg tog videre til en fest på Capitol Hill, men den var ved at slutte, da vi ankom, så vi og tilbage til universitetet med nogle af mine studiekammerater, hvor vi holdt ulovlig fest på et af værelserne. Jeg følte mig meget ung og meget gammel på samme tid.

Praktikantholdet og Rick, vores redaktør

Til college fest i smukt hus på Capitol Hill


Søndag
Kørte hjem fra universitetet, hvor jeg sov igen, gennem de smukkeste kvarterer i DC med store, gamle huser, bakkede veje og kirsebærtræer i blomst over det hele. Jeg skypede med min franske familie i en times tid, og så flyttede jeg ind i mit nye værelse, som jeg elsker højt. Jeg brugte aftenen og natten på at skrive min første store opgave til universitetet og er du gal, det var svært og tidskrævende og jeg var træt til sidst.

Jeg elsker, elsker, elsker mit nye værelse

Mandag
Gik på arbejde efter at have fået alt for få timers søvn, men fik lavet nogle gode artikler alligevel. Trænede og kom hjem fra arbejde omkring kl.23. Var ude med min mexicanske medpraktikant på en mexicansk restaurant, og vi fik blandt andet mexicansk is. Min nye roommate Erica kom forbi for at hente sine nøgler, og vi delte en flaske vin og grinede en masse. Jeg har de bedste room mates i verden!

Mexicansk is med mexicansk veninde på mexicansk restaurant


Tirsdag
Mødtes med min personlige træner kl. uhyggeligt tidligt efter igen ikke at have fået sovet nok, gik videre til arbejde og blev der indtil tæt på midnat, da der var primærvalg og vi havde travlt med at dække dem. Vi holdt pizza party mens vi ventede på resultaterne og viste hinanden billeder af vores hjem og familier - det var vildt hyggeligt, og det er sindssygt skønt at lære de andre praktikanter og chefen bedre at kende. Et af højdepunkterne var da vi blev låst ude på etagen mellem tagterrassen og elevatoren, og ikke kunne komme nogle veje, da vores nøglekort åbenbart ikke virker på tagterrassen efter kl.19. Ups... Vi blev reddet af en venlig rengøringsmand, der grinte usandsynligt meget af os. Jeg fik nogle virkeligt dårlige nyheder om programmet i Istanbul, som jeg skal bruge min sommer på, og var tæt ved at spring fra. Brugte natten på at søge efter andre praktikpladser og panikke en hel del, inden jeg fik at vide, at de dårlige nyheder sandsynligvis er aflyste. Jeg venter stadig på endeligt svar, men jeg er ret sikker på, at jeg kommer afsted.

Mit træningscenter ligger i Chinatown, der er et af de sjoveste kvarterer i DC

Onsdag
Mødte træt og overhovedet ikke udhvilet op på universitetet, og fik en rigtig fin karakter for min første opgave. Var til et par spændende foredrag om Irak, før jeg gik på bogcafé med et par medstuderende for at få meget sen frokost og en kop kaffe. Som blev til et glas vin. Som blev til champagne. Tog direkte derfra til middag hos nogle af de danske aviskorrespondenter, og havde en hyggelig aften der. Kom igen alt for sent i seng.

Fik en gave af en af mine nye venner, hans yndlingsbog, og et glas vin

Torsdag
Brugte formiddagen på universitetet, eftermiddagen på avisen og aftenen i træningscenteret. Det var tæt på 25 grader, så jeg spiste frokost på tagterassen med de andre praktikanter. Caroline fra Texas spiste sushi for første gang i sit liv, og hun elskede det. Det var en fest! Trænede vildt hårdt og længe, og kom igen, igen, igen for sent i seng.

Caroline spiser sushi for første gang nogensinde

Margrethe kan ikke lide, at man tager billeder

Udsigt til Capitol fra terrassen

Forårsstemning ved regeringsbygningerne


Fredag
Dagen var tætpakket med undervisning, så først kl.17 var jeg hjemme og så havde jeg en time til at rydde op og gøre rent, gå i bad, lave mad og velkomstpunch og komme i festhumør før mine studiekammerater ankom til PARTY. Det hele blev kompliceret en lille smule af, at Erica flyttede ind samtidig, så der var møbler og flyttekasser og rod over det hele. Men det gik. Jeg havde en fantastisk sjov aften (selvom jeg kun deltog i et enkelt drinking game), drak champagne og grinte rigtig, rigtig meget.

Lidt rodet hus med nye, meget lilla møbler

De snakker om international politik

Fik besøg af danske Ditte, som jeg mødte tilfældigt på en café, og nogle af hendes danske venner. Så rart at snakke dansk!

Folk elskede Esthers cykel

Ben laver sjove hoveder til kameraet. Det skal man, når man er til fest i Amerika

Matt laver punch

Franske Elisabeth og frankofile Sarah er glade for champagne

Det er jeg også

Lørdag
I dag har jeg ikke lavet noget. Overhovedet. Og det vil jeg blive ved med. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar