torsdag den 19. april 2012

Æblekrig #2


Jeg ved godt det er lidt forfærdeligt at uploade et billede af ens egen byline, men jeg er lidt stolt af den her artikel. Jeg var i Pennsylvania for at lave reportage, jeg snakkede med en masse eksperter, læste en masse bøger og nu har jeg nogenlunde forstand på valutakrig, eksportbalancer, stortyveriet af intellektuelle ejendomsrettigheder og den økonomiske kappestrid mellem USA og Kina. I al fald nok til at skrive om det.

Artiklerne blev bragt i Politiken i går. Det var virkelig rart at skrive på dansk igen, jeg føler mig efterhånden særdeles hjemme i det amerikanske sprog, men det går bare lidt hurtigere på modersmålet. Jeg glæder mig til at se dem på ægte papir, når jeg kommer hjem.

Lige nu tænker jeg lidt mere på, om den historie, jeg har brugt det sidste stykke tid på avisen på at skrive, ender på forsiden af weekendavisen, som min redaktør kæmper for lige nu. Det håber jeg! Åh, vil så gerne have lidt mere på print.

Jeg skal tage mig sammen og læse et par hundrede sider om Sudan og Sydsudan nu, jeg skal skrive en eksamensopgave om det, som gerne skal være færdig om mindre end to døgn. Søndag morgen tager jeg nemlig til New York med et par veninder for avisen, og udover at lave ballade, holde fest og have det sjovt skal vi besøge New York Times, Wall Street Journal og Hearsts skyskraber. Og så skal jeg muligvis mødes med min redaktør på Worldpress, som jeg skal skrive artikler til fra Istanbul til sommer.

I morgen skal jeg på en eller anden amerikansk restaurant med Gerd Margrethe og min veninde fra Texas, som prøver at overbevise os om, at vi ikke har været i USA før vi har været det her sted. Jeg er lidt skeptisk, men man skal jo prøve nye ting... Og lørdag skal jeg fejre Norges nationaldag (som i virkeligheden er den 17. maj) med de mange norske studerende på universitetet, som tager forskud på glæderne. Nå, tilbage til Sudan...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar