torsdag den 10. november 2011

Praktikjagten er slut!

Jeg esker sherif-stjernen. Er man ikke bare lidt cowboy, når man skriver for Texas' største avis?

Jeg havde forberedt mig på, at det ville tage et par måneder at lande en praktikplads i DC. Jeg havde forberedt mit CV og målrettet det til forskellige aviser, skrevet forskellige motiverede ansøgninger til forskellige redaktør, og oversat en stor bunke artikler, så jeg kunne udvælge dem, der passede bedst til de enkelte medier.

Men nu er praktikjagten slut, og den nåede næsten ikke at komme i gang. Jeg sendte en mail til min førsteprioritet, hvor jeg havde vedhæftet cv, motiveret ansøgning, anbefaling og artikler. Og tyve minutter senere blev jeg tilbudt en praktikplads, efter at være blevet rost til skyerne af redaktøreren for mit sprog, mit CV og mine artikler. 

Jeg fejrede praktikpladsen med bobler i selskab med min pariser-roomie Julie

Så i foråret skal jeg i praktik på Hearst Newspapers Washington-bureau, hvor jeg skal dække primærvalgene op til præsidentvalget. Hearst er at af USA's største mediekonglomerater, og ejer blandt andet Harper's Bazar, Elle, marie claire, tusinde andre magasiner og en ordentligt bunke tv-stationer og lokalaviser. Artiklerne kommer fortrinsvis i Houston Chronicle, USA's niendestørste avis med 6-700.000 daglige læsere, men også i San Francisco Chronicle (total yndlingsavis!), på flere nyhedssider på nettet og i store lokalaviser over hele USA. Lokalaviser er et lidt misvisende ord, for der er jo tale om aviser, der dækker stater lige så store som lande.

Og jeg skal dække den amerikanske valgkamp! Jeg glæder mig så meget. Mit skema kommer til at se sådan ud, at jeg læser Foreign Policy på universitetet tre dage om ugen, fra onsdag til fredag, og arbejder som journalist på Houston Chronicle/Hearst Newspapers mandag og tirsdag. Og så skriver jeg bachelor i weekenden og om natten. Det bliver travlt, men ikke værre end hvad jeg har været vant til de sidste par år. Og jeg glæder mig som en gal til det hele.

Nu mangler jeg 'kun' at få finansieringen til at falde på plads og finde et sted at bo. Og købe en flybillet. Det bliver et godt forår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar