lørdag den 1. september 2012

Efteråret kommer (og det truer!)

Billeddokumentation: mørk septembermorgen

Det kom som et chok, som det altid gør. Jeg lå og læste de sidste sider i sommerferiernes sidste bog, holdt lysvågen det meste af natten på grund af min forskudte tidsfornemmelse og lysten til at læse, da jeg kiggede ud af vinduet. Og blev chokeret. Klokken var næsten seks, og det var kun lige begyndt at lysne. Det føltes som om, det var i går jeg cyklede hjem over Københavns broer i juninætter, der allerede afgik ved døden ved tretiden. Men sommeren er slut og efteråret er kommet bag på mig, igen.

Det er jo egentligt meget logisk. Det er september, den første officielle efterårsmåned, og de sidste par uger har folk skrevet om den sidste sommerdag på facebook, min mor har snakket om efterår i luften og modebloggerne har fået mere tøj på. Det hele var bare lidt fjernt, observeret over ustabil internetforbindelse fra en strand i Indonesien. Men nu er jeg hjemme, og kalenderen har ret. Det er efterår.

Det er ikke så meget tanken om mørke, regnfulde dage i kolde København, der slog mig lidt ud, det er mere det nye semester, der truer. Det her semester er lidt et selvmordsforsøg fra min side. Jeg skal læse 80 ECTS-point på et semester i stedet for de vanlige 30 ECTS, som er den anbefalede arbejdsbyrde for studerende på Europas universiteter. De 80 ECTS er fordelt på seks fag om international politik på Malmø og Københavns Universitet, og så mit bachelorprojekt og de sidste to eksamener på SDU. Der er både en skriftlig eksamen og et mundtligt forsvar af den i to af fagene, så i løbet af de næste tre-fire måneder har jeg 11 eksamener, hvilket er ret absurd. Jeg kommer nok til at få svært ved at se komikken i det meget, meget snart - først eksamen er om en lille måneds tid - men lige nu synes jeg, at det er lattervækkende.

Grunden til, at jeg skal læse så mange ECTS det her semester, er dels fordi jeg har tvunget mig selv til det, dels fordi jeg har lyst. Mine semestre i Paris og USA har forsinket mig et år i min bacheloruddannelse i journalistik, og mens jeg ikke fortryder det et sekend - jeg er overbevist om, at den arbejdserfaring, akademiske viden og ikke mindst de personlige oplevelser mine udlandsophold har givet mig er forsinkelsen værd - så har det konsekvenser, som den slags jo har en tendens til at have. Da jeg ikke vil udskyde min planlagte studiestart på uddannelsen i International Relations på Malmø Universitet betyder det, at jeg kommer til at læse de to uddannelser samtidig. Og da jeg allerede har været igennem størstedelen af 1. semesters pensum på uddannelsen i Malmø i tidligere fag, valgte jeg, at jeg vil læse nogle mere udfordrende fag på Københavns Universitet samtidig. Det er typisk mig at kaste lidt for mange bolde i luften, men det karaktertræk er en del af grunden til, at jeg oplever så mange fantastiske ting, både karrieremæssigt og personligt, så jeg kæmper ikke imod. Selvom jeg måske burde.

Nå, mest for, at jeg selv kan bilde mig selv ind, at jeg har overbik (og sådan at jeg ikke er nødt til at forklare det til min mor igen og igen), er der her en kort beskrivelse af de fag, jeg kommer til at klage over de næste fire måneder. Jeg ville ikke tage telefonen, når jeg ringer, hvis jeg var dig. I skal ikke sige, at jeg ikke advarede jer:

1) Efterårets vigtigste opgave er at skrive mit bachelorprojekt på SDU. Jeg skal lave et omfangsrigt journalistisk projekt og en akademisk rapport om projektet som min afsluttende eksamen på SDU. Jeg har besluttet mig for at skrive en artikelserie om 'noget med' (noget af det første vi lærte på journaliststudiet var, at man aldrig må sige 'noget med', man skal have en klar vinkel!!!, men jeg har ikke besluttet mig for vinklen endnu) Kinas opstigning som global supermagt. I den forbindelse kommer til at rejse en masse, sandsynligvis til Asien og USA, med mindre jeg beslutter mig for at skrive om Rwanda, hvilket jeg også overvejer.

2 og 3) Mediesociologi og Mediejura er to fag på SDU, som jeg har fået undervisning i, men aldrig været til eksamen i (jeg tog til Madagaskar og Cuba i stedet, tror jeg. Ikke særlig fornuftigt, men ret sjovt.) Jeg glæder mig SÅ meget til at få de eksamener ud af verden.

4, 5, 6, og 7) For at blive lidt klogere på det, jeg synes er det mest spændende i verden (lige efter diskussionen om verdens bedste strand, i al fald), starter jeg på en overbygningsuddannelse i International Relations p åMalmø Universitet. Jeg skal læse fire fag (Liberalism, Realism, Alternative Perspectives og International Political Economy), der sætter fokus på teorierne og ideologierne i international politik. Jeg har allerede terpet teorierne i et fag på SDU, så der bliver nok meget repetition, men jeg glæder mig til faget om økonomi.

8) På Institut for Statskundskab på KU skal jeg læse to fag på kandidatniveau, som kommer til at tælle som valgfag i min uddannelse i Malmø. The Rise of the Rest - Global, Regional and National Perspectives on Rising Powers er nok det fag, jeg glæder mig allermest til at følge dette efterår. I kan nok godt gætte, hvad det handler om (og nej, chokerende nok er det ikke verdens længste navn på et fag).

9) Det amerikanske præsidentembede er et andet fag, jeg ikke kan vente med at komme igang med. Det handler om, surprise surprise, det amerikanske præsidetembede. Underviseren er den tidligere USA-korrespondent Mads Fuglede, som efter sigende skulle være en fantastisk foredragsholder, så det kan kun blive interessant.

Sådan her ser mit efterårssemester altså ud - fire måneder, ni fag og elleve eksamener. Vi ses på den anden side (hvis jeg overlever).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar