fredag den 25. maj 2012

Sommerplaner

Det er blevet sommer! Solen skinner, folk går rundt i sommerkjoler og shorts og hver dag er der fare for, at man spontant samler en flok venner for at nyde solen i Ørstedsparken over et glas hvidvin. Hvilket jeg egentlig ikke har tid til, for jeg har egentlig travlt med eksamener. Det ignorerer jeg bare indtil videre. Jeg elsker de her forhåbningsfulde forsomre, men tiden er også lidt bittersød, for de er altid præget af eksamenslæsning og -skrivning og især dårlig samvittighed over mangel på samme.

Det jeg har haft så travlt med, at jeg ikke rigtig har kunne koncentrere mig om at åbne bøgerne, har været at omrokere mine sommerplaner. Jeg tager ikke til Istanbul som reget med, for da jeg fik det endelige program kunne jeg se, at kurset ikke er krævende og akademisk nok til at jeg vil betale 25.000 kroner for det. Jeg skal sandsynligvis skrive for magasinet, jeg skulle have været i praktik hos alligevel, men i stedet for at skrive artikler fra Istanbul skal jeg skrive artikler fra mine sommerrejser. Redaktøren sidder i New York, så for ham er det ligegyldigt, om jeg er i Istanbul eller Indonesien. Det passer mig rigtig godt, for så kan jeg komme mere rundt i emnerne og i verden. Og det kan jeg jo godt lide.

De næste par uger står på eksamensopgaver, en masse freelancearbejde for Politiken, Information og Ræson og bararbejde for at finansiere sommerens udskejelser. Min sommerferie starter lige efter min fødselsdag den 19. juni, og efter at have lænset min bankkonto for at købe flybilletter ved jeg, at den kommer til at se sådan her ud:

22. - 24. juni - Pil og Mortens bryllup på Langeland

Min veninde Pil skal giftes, og besværlig som hun er har hun valgt at blive forelsket i en mand fra Sydfyn, så nu skal vi dertil for at fejre dem. Per og jeg kører dertil med en af Pils og mine fælles veninder og hendes kæreste, som vi også har lejet et sommerhus med, og efter en fantastisk polterabend ved jeg, at det bliver en legendarisk bryllupsfest. Og så bliver det sjovt at se Danmark, det er jo nærmest det land i verden, jeg har rejst mindst i.


25. juni - 5. juli - Øhopning i det græske øhav med mor og Clara

Efter brylluppet mødes jeg med min mor og søster i København, og så tager vi på tøsetur til Grkenland. Vi skal øhoppe, bade, på bådture, spise oliven, læse bøger, blive brune, dase og have det sjovt. Jeg glæder mig virkelig til at rejse med min søster og min mor, det bliver fantastisk. De sidste mange, mange år har jeg været bortrejst om sommeren, så jeg glæder mig til at have en masse tid med dem i år.

6. juli - 15. juli - jazzfestival i København

Jeg skal måske dække jazzfestival i København for Politiken, men det er stadig lidt usikkert. Ellers står den nok på freelancearbejde, dovne dage på Bornholm og Christiansø, hvidvin med vennerne og måske en tur til Rwanda for at besøge min fætter, der arbejder dernede.

15. juli - 1. august - Malaysia, Singapore og Thailand med Balder

Jeg gav min bror et dykkercertifikat i julegave, og det tager han på Pulau Perhentian, en lille malaysisk øgruppe, hvor vi skal hen til sommer.



Øerne skulle være et rent dykkerparadis, og jeg regner med at opgradere mit dykkercertikat så jeg kan dykke dybere. Og så glæder jeg mig til at slappe af på paradisøerne, når ikke vi er under havets overflade.


Vi skal også besøge vores far i Thailand, det er egentligt den primære grund til, at vi tager afsted. Vi flyver til og fra Bangkok fra Europa og så kører vi nordpå til grænsen mellem Thailand og Laos for at besøge vores far. For at komme til Pulau Perhentian skal vi flyve til Singapore, og så rejser vi op langs kysten ud til øerne. Jeg overvejer lidt at læse en kandidat i international politik på et universitet i Singapore, så det glæder jeg mig til at besøge.


1. - 12. august - sommer i Danmark

I starten af august håber jeg på at læse et fag på København Universitets sommerskole, men hvis ikke jeg kommer ind har jeg et lille afbræk i rejseriet, hvor jeg skal nyde den danske sommer og være sammen med Per. Og så skal jeg til min fætter Kims bryllup på Sjælland, det bliver en stor familiefest.

13. august - 1. september - Indonesien med Per

Størstedelen af august er jeg i Indonesien med Per, hvor jeg skal skrive artikler til Politiken og Worldpress, dykke, dykke, dykke, læse (skønlitterære!) bøger, holde i hånd med Per ogrejse rundt til et par af de utallige øer.


Og så skal vi cykle rundt i rismarkerne, ligesom de altid gør på film.


Og bestige vulkanen Mount Rinjani. Det tager 5 dage og er ret hårdt, men jeg tror det er det hele værd, når man står på toppen.

Og så er det september med start på nyt semester, ny uddannelse og efterår i København. Det bliver en god sommer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar