onsdag den 11. juli 2012

Forår i Asien

 Hong Kong

Planerne for efteråret er mere eller mindre er faldet på plads. Det eneste, jeg mangler, er et skema fra Malmø, at finde ud af, om jeg kan læse Human Rights I sideløbende med International Relations I og at beslutte mig for, hvad jeg skal skrive bachelor om og dermed hvor jeg skal bruge et par uger i løbet af semestret (lige nu hælder jeg mest til Rwanda).

Det betyder, at jeg kan og skal begynde at koncentrere mig om, hvad der skal ske i forårssemestret. Der er nemlig ansøgningsfrister til flere af universiteterne i løbet af september, så jeg skal i gang med at samle dokumenteter sammen, så snart jeg kommer hjem fra Indonesien. 

Jeg er ret sikker på, at jeg vil til Asien, så jeg har indsnævret min søgning til universiteter der. Tidligere har jeg kigget på universiteter i USA, Europa og også i Sydafrika, men Asien trækker virkelig. Desuden er USA for dyrt (og jeg har lige været der og skal forhåbentligt derover igen, nå jeg skal læse kandidat), Europa for tæt på og Afrika for irrelevant for min uddannelse, så Asien føles som det rigtige valg.

Da jeg spurgte min professor i USA hvilke asiatiske universiteter, der er førende indenfor studiet i international politik, nævnte han to universiteter, og det er de to, jeg har koncentreret mig om: National University of Singapore og University of Hong Kong. Universiteterne ligger konsekvent øverst på listen over de bedste universiteter i Asien (i konkurrence med Tokyo) og er stæke indenfor international politik. 

Begge steder ville jeg søge om optagelse som visiting student, hvilket betyder, at jeg har adgang til alt det, som exchange studerende har, men i modsætning til dem skal jeg selv betale tuition, fordi der ikke er en aftale med mit universitet herhjemme. Jeg er lidt splittet mellem, hvor jeg helst vil hen, men det er jo heller ikke sikkert, at jeg er fri til at vælge. Jeg skal sende ansøgningerne i løbet af september, og så håber jeg bare, at jeg kommer ind på et af dem. Eller dem begge to.

Mht. fag og det akademiske står det meget lige. Begge steder har mange spændende fag om international politik med fokus på Asien og Kina, og det er de fag, jeg rejser til Asien for. PÅ UHK kan jeg sandsynligvis også læse lidt journalistiske fag, men med mindre jeg kan få lov til at læse fag på graduate niveau, er fagene ikke bedre der.

Singapore

Derfor er det mest byen, det kommer an på. Jeg tror, at Hong Kong er en federe by - større, vildere, sjovere men også mere brutal, beskidt, overvældende og uoverskuelig. Singapore bliver på den anden side beskrevet som et rart, pænt, afslappet, vestligt sted at være, men det lyder også lidt kedeligt. Jeg skal til Singapore for at flyve fra Perhentian Islands til Bangkok om to små uger, så der får jeg forhåbentligt et indtryk af byen. Og så er der det med de omkringliggende lande - det er vildt billigt og nemt at rejse til lande som Indonesien, Malaysia, Vietnam, Filippinerne, Thailand og Cambodia i weekenderne og i ferierne fra Singapore, mens det hele er lidt dyrere og lidt længere væk fra Hong Kong.

Andre ting, der taler for Singapore, er, at tuition sandsynligvis er lidt billigere og at der er bedre og billigere boligmuligheder, der bliver stillet til rådighed af universitetet. Og pools over det hele. Jeg tror Singapore er et rart sted at bo og studere. Jeg ved bare ikke, om det kan konkurrere med den her udsigt:

Hong Kong

Jeg tror, at jeg lader det komme an på, hvor jeg kommer ind (jeg SKAL ind et af stederne!). Jeg skal søge Singapore først (det eneste jeg mangler er et brev fra Malmø om, at jeg er indskrevet der og bliver ved med at være det mens jeg er afsted og et brev fra banken om, at jeg har 60-70.000 kr. til rådighed - det lykkedes at skaffe et sidste gang) og så må jeg se, om jeg kommer ind der. 

Hvis jeg forelsker mig i Hong Kong kan jeg jo vælge at søge ind på kandidaten der. Jeg håber virkelig, at jeg kommer ind et af stederne og kan tilbringe mit forår i Asien. Østens mystik og the Pacific Century og alt det der. Til at starte med skal jeg bruge sommeren på at rejse rundt i Malaysia, Thailand, Singapore og Indonesien. Fire dage til afgang!

2 kommentarer:

  1. Hej Michelle,

    Dine studie- og rejseplaner er virkelig spændende at følge med i, selvom det er lidt svært at hitte rundt i, hvad du læser, hvor og hvornår :^)

    Tak for en god blog!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej og tak for din kommentar!

      Jeg er virkelig glad for, at du synes det er spændende at følge med!

      Du er ikke den eneste, der har svært ved at følge med i mine studieplaner, jeg tror ikke engang at min mor har forstået, hvad og hvor jeg studerer. Det kan være jeg skal lave et indlæg om det, hvor jeg prøver at rede trådene ud.

      Mvh Michelle

      Slet