onsdag den 20. juli 2011

Ændring i planerne - igen

Jeg har taget en stor beslutning. Selvom jeg måske ikke havde så meget valgfrihed, som jeg ynder at bilde mig ind.

Jeg har ikke råd til at starte på American University of Paris. Det vil koste mig knap 35.000 kr, og dem har jeg ikke. Og jeg kan ikke få dem. Selv hvis jeg får et lån, skal jeg betale af med 1000 kroner om måneden i fire år - det gider jeg ikke. Det kan jeg ikke.

Så jeg flytter til Paris uden et universitet at starte på. I stedet vil jeg bruge min tid på at freelance for Politiken, Ræson og iBureauet, læse op til mine SDU-eksamener, gå til fransk, måske starte på London School of Journalisms distance learning course i feature- og rejsejournalistik, måske købe et ordentlig kamera og lære at fotografere. Så skal jeg rejse med Clara i to uger, have besøg af tøserne fra Politiken, to uger til Tunesien for at dække valg og begynde artiklerne op til etårsdagen, og så har jeg besluttet at tage til Asien og besøge min far i december. Tror jeg vil rejse to-tre uger rundt i Thailand, måske også Vietnam, dykke og bade og læse, og så tilbringe en uge hos min far, der bor på grænsen mellem Thailand og Laos.
Jeg skal bo i et af mine absolutte yndlingskvarterer i Paris, her ved Canal St. Martin. MArie Louise (jeg får en roomie!) og jeg lejer Aske Munck og Christina Zemanovas lækre lille lejlighed en gade fra kanalen, glæder mig sådan! Den ligger på 5. sal, og der er udsigt til himmel, der er parketgulve, stuk og et fint lille køkken og badeværelse. Der er to værelser, der begge er ret små, og det ene er et gennemgangsværelse, men det finder vi ud af.

Jeg glæder mig til at lære kvarteret ordentligt at kende, til at starte dagen på Chez Prune, drikke vin på Le Verre Volé (og ikke mindst på kanten af kanalen, når vejret er til det) til søndage i Hôpital St. Louis' smukke have (det øverste billede, selvom der næppe er kirsebærtræer i blomst i september...), til gåture til alle de andre kvarterer (vil især udforske 2., 5., 9., 11., 18. og 20. arondissement, Marais kender jeg jo og det 6. og 7. kommer jeg til at udforske på vej til og fra fransktimerne), shoppe grønt på Marché des Enfants Rouges, lære lid folk at kende, forhåbentligt kysse på flotte franskmænd. Og til at købe og læse bøger i stakkevis, træne og svømme, se Paris gå fra sommer til efterår til vinter, bruge tid med familien, grine, danse, være glad. Det bliver nogle gode måneder, også selvom jeg ikke skal blive klog på AUP.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar